Vorige week mocht ik, op uitnodiging van Marina Lebedeva, een korte (veel te kort!) discussie leiden over de stelling of wij als TU Delft Library een relict uit het stenen tijdperk zijn, of een modern, onmisbaar kennisknooppunt. Deelnemers aan de discussie waren enkele studenten en docenten van de faculteit EWI. Bij navraag was hun eerste kennismaking met een bibliotheek een openbare geweest (wie weet, zelfs een openbaring), en hadden ze het nu tijdens hun studie niet zozeer meer over de fysieke bibliotheek, maar over de online artikelen, die ze dankzij ons op hun desktop beschikbaar hadden. De studenten gingen nog maar sporadisch de bibliotheek in, bij EWI, behalve als ze een rustig plekje zochten ….

De dag daarna beleefden we de opening van de (kleine) tentoonstelling van het Library Learning Centre, en Learning Centre nieuwbouw. Dit was even een mijlpaal, en voor ons een eerste concrete stap op weg naar de verandering. Want hoe we het ook (be)noemen, we zijn aan het veranderen. Wij willen ons mooie gebouw goed laten gebruiken, en hebben samen met de gebruikers hierover nagedacht. Er is binnen de universiteit behoefte aan meer groepswerkplekken en projectruimtes, de internationale studenten missen een huiskameromgeving, maar – zeker in tentamenperiodes – onze rustige studeerplekken worden ook gewaardeerd. Daarnaast zouden wij veel beter de verbinding kunnen maken met het onderzoek dat aan de TU Delft plaatsvindt > laat het maar zien onder de kegel!

Wat de twee gebeurtenissen zo mooi aan elkaar verbond, was de erkenning bij de discussie dat wij zeker op weg zijn een modern, onmisbaar kennisknooppunt te worden, en de ambitie bij de opening dat wij dat ook echt willen zijn. En daar paste deze week de mooie blauwe tulpenactie natuurlijk heel goed in …..

“He Thee, waar gaat het nou eigenlijk over”

“Nou gewoon Thee, zijn ze van steen of van knoop?”

(Uit: villa-achterwerk.vpro.nl)

Blog views as per June 25, 2013: 3049. After that date post was migrated to this new url.