We hebben het een beetje over inspiratie … dan doe ik ook nog even een duit in het zakje. Zo was daar allereerst eind september de start van een reeks wetenschapscolloquia, georganiseerd door WTC (Wetenschap & Techniek Communicatie) en SEC (Science Education & Communication). Een samenkomst van researchers (SEC is een onderdeel van de faculteit TNW) en professionals (WTC valt onder het M&C domein van de universiteitsdienst). Onderwerpen die mij, vanwege mijn verleden als wetenschapsvoorlichter van de TU Delft, zucht alweer meer dan tien jaar geleden!, bijzonder boeien. De eerste gastspreker was prof. Thomas Baaken, hoogleraar Technologie- en Science Marketing aan de Fachhochschule in Munster, Duitsland. Wat me van zijn praatje is bijgebleven zijn een paar quotes:

• if you expect money, you need marketing models
  • you don’t get money from the public
  • cancel fairs & exhibitions, there is no direct benefit
  • It is easier to get forgiveness than permission

We kunnen hier heel wat van leren, de groep in Munster is bijzonder succesvol in hun aanpak van Science2Business Marketing. Ze zetten hun klanten echt in het centrum van hun denken, proberen creatief te zijn (noem een tafel in een restaurant niet “gereserveerd”, maar vermeld wanneer de tafel weer beschikbaar is), maar proberen wel altijd een balans te vinden in verwachting en perceptie. Als klanten “too happy” zijn, dan stijgt hun verwachting …

Tweede gebeurtenis, ik kan er natuurlijk niet omheen, was de lancering van Dark Ink op de Online Conferentie Nederland. Ook ik ben een dagje in de RAI geweest, en wat was het druk bij de stand, welk een belangstelling, ik trof Tim Spalding aan op de bank, helemaal geweldig! De prelude daarvan was, ook onderdeel van ons UGame-ULearn project, de avond op 4 oktober in ons eigen gebouw. Over transformatie gesproken, het zag er echt prachtig uit. Vijfentwintig playstations (3) in een rij voor onze boekenwand, Guitar hero spelende ouders, kinderen, jongeren, medewerkers, studenten … en een film op megadoek. Het kan en past allemaal.

Wilma

Blog views as per June 25, 2013: 1324. After that date post was migrated to this new url.