Twee keer per jaar vergaderen de onderbibliothecarissen van de universiteitsbibliotheken met elkaar. Eind oktober bezochten we de universiteitsbibliotheek van Leiden; een mooie kans om hun zelf-uitleensysteem (niet RFID!) te bekijken.

Beetje wazige foto, maar hier zie je de voorkant met onder de A het identificatiescherm. Verder info (en een betere foto) op de site van de UB Leiden.
Veel is al verbouwd in Leiden: vanaf de tweede verdieping heb je goed zicht op de luie stoelen die in een cirkelopstelling op de begane grond staan en zeer populair zijn.

Alle universiteitsbibliotheken zijn bezig met hun meerjarige strategieplannen (in wat voor fase dan ook). Josje Calff van Leiden deelde met ons de inspiratiefilmpjes die zij binnen hun bibliotheek hebben verspreid bij hun beleidsdag. Met dank aan Josje deel ik deze ook graag!

Filmpje 1 – Een (beetje promotie-) filmpje van JISC over libraries of the future, met uitspraken van bibliotheekpersoneel en gebruikers. “.. it is about excitement on discovery of ideas. To see and be seen ..”

Filmpje 2 – En de studentgebruikers zijn gefrustreerd hoe ze hun weg moeten vinden in de informatie. Tip: gebruik ons TUlib!

Filmpje 3 – Een TED-talk, het fenomeen the sixth sense wel al eerder gezien, maar nog eens voor het voetlicht gebracht door Patti Maes van MIT Media Lab.

Filmpje 4 – Een rol voor de bibliotheken (en op sommige plekken gebeurt dat dus al) bij een learning grid: begeleiding bij het maken van filmpjes / presentaties.

Filmpje 5 – Gewoon leuk, een promofilmpje over het papieren boek.

Blog views as per June 25, 2013: 1711. After that date post was migrated to this new url.