Het is een dag waarop mijn gedachten zich bezig houden met het begrip contrast. Het zonlicht en de warmte tussen de gevallen, soms nog rode, bladeren. Nadenken over de te nemen strategische stappen van de universiteit en onze Library, terwijl het assortiment van onze coffeecorner The Cone langsflitst (kunnen we geen koffie in servies serveren; of iets lekkers erbij; hoe zit het met de verleiding?).

Ik ben de afgelopen weken weer een paar mooie uitspraken tegengekomen. Het begon bij de opening van ons academisch jaar waar werd gezegd dat je het meest leert als je zelf het minst aan het woord bent. Of vorige week bij Rick Anderson (Associate Director for Scholarly Resources, the University of Utah, J. Willard Marriott Library) die duidelijk neerlegde dat hij als Library Leader werkt vanuit “The Unattainable Deal”: zorg dat je de juiste kant op blijft gaan, dan gaat het goed, ook al bereik je nooit het einddoel. Vincent Mentzel, de nieuwe cultural professor van de TU Delft, verzorgde de openingslezing van zijn masterclass De Menselijke Maat. Hij toonde een prachtselectie uit zijn rijke oeuvre en vertelde dat “fotograferen je een beetje dichter bij de dood brengt”.

Meer recent deze week was het tweede deel van de module coachend leiderschap, samen met de decanen, directeuren en het college van bestuur van deze universiteit. Een mooie TED-talk zag ik daar van Simon Sinek, die maar blijft herhalen “people don’t buy what you do, but why you do it”. Het is natuurlijk een bekend gegeven dat mensen vallen voor de vorm van de boodschap, niet per se de boodschap zelf. Een van de trainers bij de module zei het anders: “mensen komen in beweging vanuit last of verlangen”. De gouden cirkelgedachte van Sinek gaat in op dit verlangen. Last is een heel andere motivatie. Volgens mij moet je je eigen last proberen om te zetten in verlangen; dan kom ik weer terug op het omdenken van een blog of wat geleden.

En ben ik volgens mij ook weer terug bij het thema van de dag: vanuit het contrast zie je beter het geheel.

Blog views as per June 25, 2013: 1557. After that date post was migrated to this new url.