Afgelopen vrijdagmiddag was ik met een groepje van 7 kinderen (variërend in leeftijd van 6 tot en met 11) en twee collega’s, Liesbeth en Saskia, in het nieuwe Science Centre van de TU Delft aan de Mijnbouwstraat. Natuurlijk een prachtig monumentaal pand, waar ik zelf in mijn studietijd nog colleges heb gevolgd (als student materiaalkunde volgde je bijna bij alle andere faculteiten wel een paar colleges). Prachtig om te zien hoe in een relatief korte tijd iets (check op de weblog ook eens onder ietsenmakers) moois daar tot stand is gekomen.

The making of imagination

Het Science Centre opent donderdag 2 september haar deuren voor het publiek, maar afgelopen vrijdag mochten TU Delft medewerkers en studenten de spullen komen testen. Het was vrij snel duidelijk dat de kinderen kwamen voor het race-autootje spelen (met een gewoon of een slim stuur), het bedienen van de rondglijdende camera, het vangen van ballen (al was dat even buiten werking) en de games. We komen ook zeker terug voor het nabootsen van een aardbeving! Leuk om te zien dat zelfs een serieus spel als dijkbewaking de interesse wist te wekken van twee 6-jarige meisjes. De ruimte zelf (waar de games konden worden gespeeld) nodigde ook uit als speelterrein. Grappig was dat juist het spelmateriaal dat was bedoeld voor de echte kleine kinderen zulke hoge vakken had, dat zij daar eigenlijk niet bij konden. We vonden de filmpjes die je overal, toegespitst op de tentoonstelling of het thema, vond prachtig, ongetwijfeld bedoeld voor ouder publiek, maar soms wat slecht te verstaan (ach een koptelefoon doet wonderen).

Zelf ben ik nieuwsgierig naar de ondertitel van het Science Centre, the making of imagination. Ik loop daar al een paar dagen over na te denken, hoe maak je nu verbeelding? En wordt er wel verbeelding gemaakt? Mensen (de bouwers) maken vooral zelf hun eigen verbeelding en kunnen daar een weerslag van geven, waar bezoekers dan ook weer mee aan de slag kunnen. Zoiets? Ik zie de slogan ook niet echt terug (of ik herinner me dat althans niet) in de fysieke ruimte, misschien is het dus ook wel al een gepasseerd station.

Science Centre Delft is echt een aanrader om eens langs te gaan; nog niet alle ruimtes waren af, dus ik blijf nieuwsgierig!

Blog views as per June 25, 2013: 2118. After that date post was migrated to this new url.