Maandag 21 juni was ik bij een presentatie over “Europa 2020” door Gerard de Graaf, hoofd van de coordinatie van dit programma in Brussel. Hij ging voornamelijk in op de “Innovation Union” – Europa moet innovatiever worden. Wat is blijven hangen van de lezing was dat we iets meer dan 1 miljoen onderzoekers nodig hebben in 2020, en dat het nieuwe (8ste) Framework programma gemakkelijker (de papieren rompslomp) zal worden gemaakt. Terug bij ons in de bibliotheek vertelde ik aan onze accountmanagers dat we “gewoon” moeten excelleren, Europese partners moeten vinden, maatschappelijke relevantie in onze werkzaamheden zoeken en natuurlijk dit alles “innovation driven”. Geinteresseerd door het (vrij globale) verhaal, ben ik eens gaan zoeken naar meer informatie. In het werkdocument van de Commissie staan een paar mooie prioriteiten:

  • De meerwaarde van kennis als basis van groei. Ruimte voor meer kansen en sociale cohesie, waarbij mogelijkheden van onderwijs, onderzoek en de digitale economie optimaal worden benut.
  • Kansen bieden in een samenleving die niemand uitsluit. Met als opmerking dat ondernemerschap en het verwerven van nieuwe vaardigheden cruciaal zijn om jezelf aan te passen.
  • Een competitieve en groenere netwerkomgeving creëren.

Ruimte en kansen, daar houd ik wel van! En dat brengt mij meteen in verbinding met het thema “het nieuwe werken”, waar ook wij over aan het nadenken zijn. Tijdens de netwerkborrel maandag sprak ik na afloop met een TU-collega (van F&C) die refereerde naar de 4 R-en, waar hij altijd nog naar terugpakte. Ik vond het genoemd in een Senternovem rapport (en het komt weer uit een rapport van het sociaal plan bureau uit 2001/2002) en het is daarin gebruikt als instrument van/voor de overheid, maar werkt ook goed in de context van het nieuwe leiderschap:

  • Richting geven
  • Ruimte bieden
  • Resultaten gunnen
  • Rekenschap vragen

P.S. Ooit geweten dat er al een tijdje awards te winnen zijn met jouw persoonlijk filmpje om de visie van Europa te verbeelden? Ik was nog aan het zoeken naar leuk illustratiemateriaal bij dit verder wat saai stukje en vond het winnende filmpje van 2010! (Eerst even door een reclamefilmpje heenbijten!)

 

Blog views as per June 25, 2013: 1419. After that date post was migrated to this new url.